همه‌چیز درباره کلاویه‌های پیانو

شستی های سیاه‌وسفیدی که دوست داریم لمسشان کنیم و صدایشان روحمان را نوازش می‌دهد. پیانو به‌عنوان ساز مادر، می‌تواند ساز پایه‌ای و اساسی دنیای موسیقی محسوب شود. اما تاکنون فکر کرده‌اید که کلاویه چیست؟ پیانو چند کلاویه دارد؟ و اصلاً چرا تعداد کلاویه برخی پیانوها متفاوت است؟ در این مقاله قصد داریم با بیان مختصری همه‌چیز درباره پیانو و کلاویه‌هایش را بدانیم.

پیانو در دسته سازهای زهی و شستی دار است. صدای این ساز از فشار بر شستی حاصل می‌شود. این شستی ها همان کلاویه های سیاه‌وسفید هستند.

اولین پیانوها کلاویکورد نام داشتند. پس از آن هارپیسکوردها پا به صحنه گذاشتند. در حقیقت ما اکنون با شکل پیشرفته و مدرن همین کلاویکورد و هارپیسکورد مواجه هستیم.

شاید اگر ناپلئون بناپارت در سال 1214 به فتحعلی شاه قاجار یک پیانوی تمام‌عیار هدیه نمی‌داد ما کمی دیرتر با این ساز دلنواز آشنا می‌شدیم.

بتهوون، موتزارت، شوپن؛ لیف اندرسون در زمره بهترین پیانیست‌های تاریخ هستند. کسانی که سازشان به یادگار مانده تا ما امروز با شنیدن نوای پیانو عاشق این ساز شویم.
 کلاویه چیست؟

شستی های سیاه‌وسفید پیانو را کلاویه می‌گویند. هرچقدر نوازنده محکم‌تر کلاویه را فشار دهد صدای بیشتر و برعکس آن صدای ضعیف‌تری خواهد داشت. کلاویه ها این امکان را دارند که نوزانده بتواند با شدت فشار صدای نت موردنظرش را تنظیم کند.

در پیانوهای دیجیتال این فشار توسط چکش کوچکی انجام می‌شود. پیانوهای دیجیتال به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که با ضربه کوچکی به دست نوزانده حس پیانوی کلاسیک را القا کنند. هرچقدر شدت این ضربه بیشتر و واقعی‌تر باشد پیانوی دیجیتال گران‌تر و باکیفیت ترا است.

هارپیسکوردها 60 کلاویه داشتند که از این 60 تا 5 تا اوکتاو و هر اوکتاو 12 تا کلید داشت. تقریباً قریب به‌اتفاق پیانوهای کلاسیک امروزی 88 کلاویه دارند. از این 88 کلاویه 7 تا اوکتاو است.88 شستی پیانوهای امروزی، شامل 52 کلاویه سفید و 36 کلاویه سیاه می‌شود. پیانوهایی هم در بازار وجود دارد که 102 کلاویه دارند. اما هم گران‌تر هستند هم صدای استانداردی به لحاظ زیروبم بودن تولید نمی‌کنند.

نحوه مراقبت از کلاویه های پیانو

برای تمیز کردن کلاویه‌های پیانو بهتر است از شوینده مخصوص استفاده کنید. اگر شوینده در دسترس نبود، از آب گرم و صابون و پارچه نرم استفاده کنید. دقت کنید استفاده از شوینده‌های الکلی کلاویه های پیانو را خراب می‌کند. سعی کنید پیانو ا نزدیک پنجره نگذارید. زیرا هم ممکن است کلاویه ها با تابش نور آفتاب زرد شود و هم اینکه گردوغبار به شیارهای کلاویه ها وارد شود. می‌توانید از پارچه‌های مخصوص نانو و میکرو فایبر هم برای تمیز کردن کلاویه ها استفاده کنید. اسپری را مستقیماً روی صفحه کلاویه ها اسپری نکنید.

پیانو را دور از رطوبت و خشکی زیاد نگه‌دارید.

مشکلات معمول کلاویه های پیانو

کلاس آموزش پیانو در تهرانپارس
کلاس آموزش پیانو در تهرانپارس

کلاویه‌های پیانو ممکن است به دلیل ظرافت زیاد دچار مشکل شوند. به‌عنوان نمونه گردوغبار وارد شیار شستی ها شود و مانع از نواختن صحیح شود. ممکن است نتی در شیار گیر کند و بالا نیاید. ممکن است کلاویه های خشک و سفت شوند. در این حالت سریعاً باید با پانچینگ و رگلاژ مشکلات کلاویه را رفع کرد.

پیانو به مراقبت زیادی نیاز دارد چون ساز حساسی است. بهتر است گاهی از یک متخصص بخواهید از پیانوی شما دیدن کند. اگر نیاز به کوک‌کردن پیدا کرده سات آن را کوک کند. متخصصین می‌توانند به شما کمک کنند تا بهتر از ساز خود مراقبت کنید.

پیانوی کلاسیک معمولاً به دلیل گران بودن و کلاسیک بودن هرچقدر از عمرش بگذرد باارزش‌تر و گران‌تر می‌شود، البته پیانویی که سالم باشد. پس بدانید هر نوع مراقبت از پیانو نوعی سرمایه‌گذاری است.

آیا شما از پیانو به‌عنوان دکور منزل استفاده می‌کنید؟ بهتر است هر چه سریعت برای آموزش پیانو اقدام کنید. با شرکت در کلاس‌های آموزشی پیانو شما می‌توانید اصول اولیه نت و موسیقی را فراگیرید.

آکادمی موسیقی آوای چکاوک با برگزاری کلاس‌های مجازی و حضوری پیانو می‌توان رویای شما را برای پیانیست شدن تحقق بخشید. هم‌اکنون برای دریافت اطلاعات لازم درباره نحوه و زمان برگزاری کلاس‌ها با ما تماس بگیرید.

لازم به ذکر است که کلیه کلاس‌های این مجموعه با حضور حداقلی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سمت اساتید محترم و کارکنان آکادمی صورت می‌گیرد.

keyboard_arrow_up
Call Now Button